U bent hier

‘Toekomstgerichte dienstverlening: beetje anders of roer om?’

10 oktober 2016

‘Al jaren hebben we het over excellente dienstverlening. Dat is wat we als overheid nastreven. Ik vraag me alleen af of dat realistisch is.' Dat schrijft Annemarie de Rotte in op Binnenlands Bestuur.

'Excellent betekent: allerbest, briljant, onvergetelijk, uitblinkend. Als ik bewoners vraag wat zij verwachten van de dienstverlening van de gemeente, hoor ik deze woorden niet terug. Bewoners die zaken met ons doen, willen merken dat het om hun gaat. Dat het makkelijk geregeld is. Dat ze weten waar ze aan toe zijn. Dat ze zo snel mogelijk antwoord krijgen. En dat wij doen wat we zeggen. Gewoon goed geregeld. Niet allerbest, niet excellent. Dus laten we stoppen met excellent, het is geen realistische ambitie. We verkopen immers geen commerciële goederen waar mensen een enorm geluksgevoel van krijgen. Met de landelijke kaders voor dienstverlening (mensgericht, regelarm, duidelijk, snel en zeker) sluiten we prima aan bij de verwachtingen die de samenleving van ons heeft. En voldoen aan die kaders is de komende jaren al uitdaging genoeg.’

Het hele blog leest u op Binnenlands Bestuur.

KING werkt aan een frisse kijk op toekomstige dienstverlening. Door interactie met gemeenten en partners. Vragen, antwoorden, experimenten, redesign, en gewoon actie. We ondersteunen een serie blogs op BinnenlandsBestuur, waarvan dit blog van Annemarie de Rotte de tweede blog is. Het is geschreven op persoonlijke titel en heeft als doel burgers, gemeentelijke professionals en bestuurders uit te nodigen om mee te denken over deze dienstverlening van de toekomst. 

Congres Digitale Agenda 2020 - Samen Organiseren

De Digitale Agenda 2020 vraagt van gemeenten een heldere toekomstvisie en een concreet stappenplan daar naar toe. 

Op 5 april 2017 organiseert VNG/KING het Congres Digitale Agenda 2020 - Samen Organiseren.